• Anonym (Skräckslagen)

    Extremt tandläkarrädd och bedrövliga tänder

    Jag har alltid varit tandläkarrädd men på något sätt tagit mig dit ändå fram tills för ca 7 år sen.


    Sen så började jag plötsligt få mer problem i munnen med infektioner och små hål, och jag slutade helt enkelt att gå dit för att jag var så rädd för behandlingar. Det har genom åren eskalerat och jag har nu en massa synliga (om man tittar nära) och kännbara hål främst mellan tänder. Jag har stoppat huvudet i sanden fram tills en bekant för ett tag sedan berättade att han får tandvårdsstöd för att totalfixa hela munnen med bryggor, rotfyllningar osv. Det gick upp för mig hur illa det antagligen är och att jag har behov av extremt omfattande och kostsamma behandlingar. jag är rädd för att tandläkaren skulle ge besked om att typ alla mina tänder måste ut. Hur ska jag orka ett sånt besked ens?

    Någon annan som skjutit upp tandläkarbesök på det här sättet och tagit sig igenom det?

  • Svar på tråden Extremt tandläkarrädd och bedrövliga tänder
  • Anonym (Line)

    Åh jobbigt ts! Jag är inte jätterädd för tandläkaren, men dålig ekonomi i många år gjorde att jag bara gick dit vid akuta besvär. Och tyvärr är det ju så att när det väl gör ont så har det gått ganska långt. Så jag blev av med några tänder, som tur var långt in i munnen.

    För det första vill jag säga: i stort sett allt går att fixa! Det är egentligen bara en ekonomisk fråga. Kan man inte behålla sina egna tänder finns det kronor, tandstift, bryggor osv. Men som sagt är det ju en kostnadsfråga. För alla är det så att (kan ha fel om de exakta siffrorna) upp till 3000 betalar du själv, över 3000 betalar försäkringskassan 50% av beloppet och efter 15000 kr betalar de 75% av beloppet. Dyrt ändå?

    Sedan har du ju problemet med rädsla. Om du vågar, ring tandläkaren och kolla om de har någon som är duktig med tandvårdsrädda.

    Sedan försök gå på ett första besök för en bedömning. Då gör de ingenting, utan tittar bara och tar bilder.

    Om du känner att du absolut inte klarar tandläkarbesök så kan man, om man betalar själv, bli sövd och få allt lagat och fixat på samma gång. 

  • Anonym (Bosse)

    Fördelen är ju att du har haft 7 år på dig att spara. 


    Kontakta tandläkaren och få en bedömning. Då vet du vad som behöver göras och hur illa det är. Sedan får du ta beslut hur du vill gå vidare. 

  • Anonym (Skräckslagen)
    Anonym (Line) skrev 2024-05-15 09:26:33 följande:

    Åh jobbigt ts! Jag är inte jätterädd för tandläkaren, men dålig ekonomi i många år gjorde att jag bara gick dit vid akuta besvär. Och tyvärr är det ju så att när det väl gör ont så har det gått ganska långt. Så jag blev av med några tänder, som tur var långt in i munnen.

    För det första vill jag säga: i stort sett allt går att fixa! Det är egentligen bara en ekonomisk fråga. Kan man inte behålla sina egna tänder finns det kronor, tandstift, bryggor osv. Men som sagt är det ju en kostnadsfråga. För alla är det så att (kan ha fel om de exakta siffrorna) upp till 3000 betalar du själv, över 3000 betalar försäkringskassan 50% av beloppet och efter 15000 kr betalar de 75% av beloppet. Dyrt ändå?

    Sedan har du ju problemet med rädsla. Om du vågar, ring tandläkaren och kolla om de har någon som är duktig med tandvårdsrädda.

    Sedan försök gå på ett första besök för en bedömning. Då gör de ingenting, utan tittar bara och tar bilder.

    Om du känner att du absolut inte klarar tandläkarbesök så kan man, om man betalar själv, bli sövd och få allt lagat och fixat på samma gång. 


    Så bra att du kunde ta tag i dina tänder!

    Som tur är har jag ingen akut smärta, kanske känner lite diffust ibland men menar att jag kan känna med tungan att det är hål.

    vad bra att det finns högkostnadsskydd då, har tänkt innan att jag skulle bli totalt skuldsatt och ruinerad vilket också hindrat mig.
  • Anonym (Line)
    Anonym (Skräckslagen) skrev 2024-05-15 09:36:29 följande:
    Så bra att du kunde ta tag i dina tänder!

    Som tur är har jag ingen akut smärta, kanske känner lite diffust ibland men menar att jag kan känna med tungan att det är hål.

    vad bra att det finns högkostnadsskydd då, har tänkt innan att jag skulle bli totalt skuldsatt och ruinerad vilket också hindrat mig.

    Hur känner du med tungan att det är hål? Jag skulle ju tro att om du känner skrovligheter och ojämnheter så kan det vara tandsten du har. Hur ser det ut på och mellan tänderna?
    Tandsten kan vara lite jobbigt att ta bort, särskilt om det är mycket. Men de behöver varken borra eller bedöva, de skrapar bort den och putsar.

    Men jag tycker inte du ska skapa skräckscenarion i huvudet om dina tänder. Det gjorde jag, trodde jag hade tandlossning och tusen hål. Det hade jag inte, bara två som behövde dras, varav en var en visdomstand.

    Så gå dit, ta med någon att hålla i handen, be om bedömning. Sedan om det visar sig vara mycket du behöver göra så gör du upp en plan med tandläkaren. Det är ju mycket möjligt att det enda du behöver är en tandstensborttagning. Pyttesmå hål behöver man inte alltid laga. 


    Har du skött tänderna med borsta 2 ggr om dagen och tandtråd/tandsticka så har jag väldigt svårt att tro att du skulle ha en massa hål.

  • Börjesprängsten

    Jag sköt på det länge länge och mådde sämre och sämre över det. Tandsten så man väl kunnat öppna dagbrott. Jag stålsatte mig och tog till slut tag i det och det var inte roligt men efteråt... 

    Våga prata tydligare
    Våga skratta
    Bättre andedräkt
    Våga dejta

    Men försök hitta någon som vill hjälpa. Vill man hjälpa är såna som du och jag mer tacksamma patienter än nån som måste bleka tänderna för instagrambilder. 

    Det som kan göra mig ledsen är att jag kastade bort så mycket tid för något som var så skönt och befriande efteråt....

  • Anonym (Skräckslagen)
    Anonym (Bosse) skrev 2024-05-15 09:31:00 följande:

    Fördelen är ju att du har haft 7 år på dig att spara. 


    Kontakta tandläkaren och få en bedömning. Då vet du vad som behöver göras och hur illa det är. Sedan får du ta beslut hur du vill gå vidare. 


    Nu vet ju du inget om min ekonomi så det är ju en ohjälpsam kommentar. För min del så är det dock främst extrem tandläkarskräck som får mig att undvika tandläkare på den nivån att jag ibland tänkt att jag hellre dör än att gå till tandläkare och gör en massa jobbiga ingrepp. 
  • Anonym
    Anonym (Skräckslagen) skrev 2024-05-15 10:09:10 följande:
    Nu vet ju du inget om min ekonomi så det är ju en ohjälpsam kommentar. För min del så är det dock främst extrem tandläkarskräck som får mig att undvika tandläkare på den nivån att jag ibland tänkt att jag hellre dör än att gå till tandläkare och gör en massa jobbiga ingrepp. 
    Skribentens förslag var ju att du skulle få reda på om det blir en massa jobbiga ingrepp eller om du hispar upp dig onödigt mycket, och sedan bedöma situationen utifrån detta.
  • Anonym (B)

    De synliga hålen behöver ej varar hål
    Jag fick panik för jag såg vad som såg ut som hål men när jag gick till tandläkaren var det normala förändringar i form av små gropar. 
    Bokade tid direkt och var livrädd i 2 veckor i onödan. Och lite svart i tanden behöver ej vara farligt heller för det kan vara små hål som självläkt. Tandläkaren sa att han hade massor av små svarta streck i sina tänder

  • Anonym (Skräckslagen)
    Anonym (Line) skrev 2024-05-15 09:54:08 följande:

    Hur känner du med tungan att det är hål? Jag skulle ju tro att om du känner skrovligheter och ojämnheter så kan det vara tandsten du har. Hur ser det ut på och mellan tänderna?
    Tandsten kan vara lite jobbigt att ta bort, särskilt om det är mycket. Men de behöver varken borra eller bedöva, de skrapar bort den och putsar.

    Men jag tycker inte du ska skapa skräckscenarion i huvudet om dina tänder. Det gjorde jag, trodde jag hade tandlossning och tusen hål. Det hade jag inte, bara två som behövde dras, varav en var en visdomstand.

    Så gå dit, ta med någon att hålla i handen, be om bedömning. Sedan om det visar sig vara mycket du behöver göra så gör du upp en plan med tandläkaren. Det är ju mycket möjligt att det enda du behöver är en tandstensborttagning. Pyttesmå hål behöver man inte alltid laga. 


    Har du skött tänderna med borsta 2 ggr om dagen och tandtråd/tandsticka så har jag väldigt svårt att tro att du skulle ha en massa hål.


    Jag har knappt vågat kolla eller känna på mina tänder men ser att det liksom är små ?glipor? mellan tänderna på insidan och en och annan mörk punkt kan jag se på sina ställen. Tror att jag känner skarpa kanter på vissa tänder som jag troor var glatta innan.


    Sen så är nog anledningen till att det blivit värre (hade inga hål innan på över 10 år typ) att jag har blivit torrare i munnen, det kan förstöra tänderna mycket. 

    Tack för din pepp! Bra att höra att allt går att fixa på något sätt. Men måste såklart bara gå dit. 

  • beli
    Anonym (Skräckslagen) skrev 2024-05-15 10:09:10 följande:
    Nu vet ju du inget om min ekonomi så det är ju en ohjälpsam kommentar. För min del så är det dock främst extrem tandläkarskräck som får mig att undvika tandläkare på den nivån att jag ibland tänkt att jag hellre dör än att gå till tandläkare och gör en massa jobbiga ingrepp. 
    Du kan få lugnande så att det inte känns jobbigt för dig.

    För länge sen lät jag dra ut tre visdomständer på en gång. Jag fick en rejäl tablett lugnande och minns hela besöket som en underbar stund på rosa moln...
Svar på tråden Extremt tandläkarrädd och bedrövliga tänder