• Anonym (Skräckslagen)

    Extremt tandläkarrädd och bedrövliga tänder

    Jag har alltid varit tandläkarrädd men på något sätt tagit mig dit ändå fram tills för ca 7 år sen.


    Sen så började jag plötsligt få mer problem i munnen med infektioner och små hål, och jag slutade helt enkelt att gå dit för att jag var så rädd för behandlingar. Det har genom åren eskalerat och jag har nu en massa synliga (om man tittar nära) och kännbara hål främst mellan tänder. Jag har stoppat huvudet i sanden fram tills en bekant för ett tag sedan berättade att han får tandvårdsstöd för att totalfixa hela munnen med bryggor, rotfyllningar osv. Det gick upp för mig hur illa det antagligen är och att jag har behov av extremt omfattande och kostsamma behandlingar. jag är rädd för att tandläkaren skulle ge besked om att typ alla mina tänder måste ut. Hur ska jag orka ett sånt besked ens?

    Någon annan som skjutit upp tandläkarbesök på det här sättet och tagit sig igenom det?

  • Svar på tråden Extremt tandläkarrädd och bedrövliga tänder
  • Anonym (Line)

    Åh jobbigt ts! Jag är inte jätterädd för tandläkaren, men dålig ekonomi i många år gjorde att jag bara gick dit vid akuta besvär. Och tyvärr är det ju så att när det väl gör ont så har det gått ganska långt. Så jag blev av med några tänder, som tur var långt in i munnen.

    För det första vill jag säga: i stort sett allt går att fixa! Det är egentligen bara en ekonomisk fråga. Kan man inte behålla sina egna tänder finns det kronor, tandstift, bryggor osv. Men som sagt är det ju en kostnadsfråga. För alla är det så att (kan ha fel om de exakta siffrorna) upp till 3000 betalar du själv, över 3000 betalar försäkringskassan 50% av beloppet och efter 15000 kr betalar de 75% av beloppet. Dyrt ändå?

    Sedan har du ju problemet med rädsla. Om du vågar, ring tandläkaren och kolla om de har någon som är duktig med tandvårdsrädda.