• Anonym (%^*((%€€%^)

    Jävla tågtrafik!

    Mälartåg har ställt in tåg igen och min kollega kan inte ta sig till jobbet i tid. 

    Det sker VARJE morgon sedan länge och hon har inget körkort. 

    Finns det verkligen ingen skyldighet för dem att de ordnar ersättningsbuss eller taxi? 

    Hittar inget om det på hemsidan, bara att de ersätter priset på biljetten oxh det spelar ju ingen roll om hon kommer 30-90 min försent varje dag! 

  • Svar på tråden Jävla tågtrafik!
  • ht1

    Att inte tågtrafiken fungerar i sverige, det vet alla.

    Kollegan får ta körkort och köpa bil. Att tåget ska bli mera i tid framöver ser jag som utopi.

    Tågtrafiken har inte fungerat dom senaste 30 åren så varför ska det börja fungera helt plötsligt nästa vecka!

  • Anonym (Trafikant)

    Åker tåg dagligdags och det är verkligen tråkigt hur mycket sämre det blivit över tid. Underhållet har nog eftersatts under väldigt lång tid. 


    Man får försöka lägga sin röst på det parti som förstår värdet av fungerande infrastruktur, i regioner som Mälardalen med många städer inom rimligt pendlingsavstånd är många helt beroende av att tågtrafiken fungerar.

  • Anonym (Resenär)

    Hopplös! pendlar själv om mornarna med västtåg. De är sämst. Ständiga förseningar pga stoppsignaler, tåg framför, tåg på centralstationen men ofta ingen information alls. 


    Dock kan man, om man blir mer än 20 minuter sen, få ta taxi för upp till 1500kr/person. Borde gälla hos er med.

  • Anonym (Tuff tåg)

    Klippt från Mälartågs hemsida:

    Om du tänker resa med ett tåg som kör kortare än 150 km och tåget befaras bli minst 20 minuter sent kan du använda ett annat skäligt färdmedel och få ersättning för det. Den högsta ersättningen du kan få är 1 435 kronor per resa. Har du inte löst en biljett i förväg sänks ersättningen med priset motsvarande enkelbiljett för den tänkta resan. Vid begäran om ersättning för resa med egen bil beräknas milersättning enligt Skatteverkets norm.

    Det kan vara en liten tröst. Men, att tågen inte går att lita på är ett stort problem.

  • Anonym (... ...)

    Ja det är väldigt jobbigt.
    Jag kan åka buss istället om jag vill. Det blir lite dyrare, och resan tar lite längre tid, men inte så mycket.

    Körkort är både dyrt och omständligt att fixa. Dessutom är jag rädd för att köra bil, så jag vet inte om det är värt det...

    Märkligt att det ska fungera så dåligt. Men jag tror det mesta beror på att de som fattar beslut väntar tills det är försent med det som behöver fixas. Alltså, räls, kolla att signalsystemen fungerar osv.

    Borde vara bättre framförhållning på sådant.  

  • Anonym (... ...)
    Anonym (... ...) skrev 2024-05-15 09:50:52 följande:

    Ja det är väldigt jobbigt.
    Jag kan åka buss istället om jag vill. Det blir lite dyrare, och resan tar lite längre tid, men inte så mycket.

    Körkort är både dyrt och omständligt att fixa. Dessutom är jag rädd för att köra bil, så jag vet inte om det är värt det...

    Märkligt att det ska fungera så dåligt. Men jag tror det mesta beror på att de som fattar beslut väntar tills det är försent med det som behöver fixas. Alltså, räls, kolla att signalsystemen fungerar osv.

    Borde vara bättre framförhållning på sådant.  


    Fast ofta är tågbiljetterna i och för sig dyrare än bussen, om det är populära avgångar det gäller. Det är bara om man har tur att köpa billigt på sista minuten som tågresan blir billigare...
  • Anonym (X)
    ht1 skrev 2024-05-15 06:41:31 följande:

    Att inte tågtrafiken fungerar i sverige, det vet alla.

    Kollegan får ta körkort och köpa bil. Att tåget ska bli mera i tid framöver ser jag som utopi.

    Tågtrafiken har inte fungerat dom senaste 30 åren så varför ska det börja fungera helt plötsligt nästa vecka!


    Det är ju inte bara att ta körkort och skaffa bil för alla.

    Jag har inte råd tex. Körkort kanske, men då skulle sparpengarna vara slut, och jag har så långt till jobbet att jag inte skulle ha råd med bensinen.

    Sedan finns det de som har sjukdomar som gör att man inte får ta körkort. 
  • Anonym (... ...)
    Anonym (X) skrev 2024-05-15 09:58:12 följande:
    Det är ju inte bara att ta körkort och skaffa bil för alla.

    Jag har inte råd tex. Körkort kanske, men då skulle sparpengarna vara slut, och jag har så långt till jobbet att jag inte skulle ha råd med bensinen.

    Sedan finns det de som har sjukdomar som gör att man inte får ta körkort. 
    Precis. 
    Det är verkligen inte alla som är friska nog, eller har ekonomin för att ta körkort. 
  • Anonym (siri)
    Anonym (X) skrev 2024-05-15 09:58:12 följande:
    Det är ju inte bara att ta körkort och skaffa bil för alla.

    Jag har inte råd tex. Körkort kanske, men då skulle sparpengarna vara slut, och jag har så långt till jobbet att jag inte skulle ha råd med bensinen.

    Sedan finns det de som har sjukdomar som gör att man inte får ta körkort. 
    Men då får TS kollega ta ett jobb närmare hemmet. För man kan inte ta ett jobb och vara sen varenda dag. Det är inte hållbart. Man får förhålla sig till verkligheten och inte till en önskedröm. Tågen går inte i tid. Det är verkligheten.

    Eller så får man samåka med någon som har körkort och betala för detta.
  • Anonym (Tuff tåg)
    Anonym (siri) skrev 2024-05-15 11:29:00 följande:
    Men då får TS kollega ta ett jobb närmare hemmet. För man kan inte ta ett jobb och vara sen varenda dag. Det är inte hållbart. Man får förhålla sig till verkligheten och inte till en önskedröm. Tågen går inte i tid. Det är verkligheten.

    Eller så får man samåka med någon som har körkort och betala för detta.
    Så är det. Man agerar på det man kan påverka. 
  • Anonym (X)
    Anonym (siri) skrev 2024-05-15 11:29:00 följande:
    Men då får TS kollega ta ett jobb närmare hemmet. För man kan inte ta ett jobb och vara sen varenda dag. Det är inte hållbart. Man får förhålla sig till verkligheten och inte till en önskedröm. Tågen går inte i tid. Det är verkligheten.

    Eller så får man samåka med någon som har körkort och betala för detta.
    Det är ju heller inte bara att ta ett jobb, eller flytta. Finns många saker som behöver klaffa. Kollegan kan ju söka jobb närmare men hon kan inte tvinga någon att anställa henne, och boende handlar ju om ekonomi eller kollegsn kanske har en partner som jobbar och där problemet bara flyttas. Men givetvis får man försöka lösa det men det är inte BARA  att skaffa körkort, bil, boende, nytt jobb eller liknande, saker tar tid att lösa.

    Jag håller dock med om att man inte kan bli sen varje dag. Då kanske man får kolla om det finns tidigare tåg, buss eller taxi till en knutpunkt eller kolla bilpooler osv.

    Men det är ju ändå arbetsgivarens sak att lösa med kollegan, och inte ts.
  • Anonym (M)
    Anonym (%^*((%??%^) skrev 2024-05-15 06:27:32 följande:
    Jävla tågtrafik!

    Mälartåg har ställt in tåg igen och min kollega kan inte ta sig till jobbet i tid. 

    Det sker VARJE morgon sedan länge och hon har inget körkort. 

    Finns det verkligen ingen skyldighet för dem att de ordnar ersättningsbuss eller taxi? 

    Hittar inget om det på hemsidan, bara att de ersätter priset på biljetten oxh det spelar ju ingen roll om hon kommer 30-90 min försent varje dag! 


    Blir hon mer än 20min sen så har hon rätt till att ta annat färdmedel och få ersättning. Men detta vet troligen din kollega redan om. 
  • Anonym (Huh?)
    Anonym (%^*((%??%^) skrev 2024-05-15 06:27:32 följande:
    Jävla tågtrafik!

    Mälartåg har ställt in tåg igen och min kollega kan inte ta sig till jobbet i tid. 

    Det sker VARJE morgon sedan länge och hon har inget körkort. 

    Finns det verkligen ingen skyldighet för dem att de ordnar ersättningsbuss eller taxi? 

    Hittar inget om det på hemsidan, bara att de ersätter priset på biljetten oxh det spelar ju ingen roll om hon kommer 30-90 min försent varje dag! 


    Hur blir det här ditt problem att lösa? Kan kollegan inte själv ta reda på alternativ transport eller vad som gäller vid försening?

    Jag tågpendlar. I vissa perioder är det helt hopplöst och jag får istället ta bussar kors och tvärs med flera byten, men fram kommer jag. Även om det innebär att kasta sig iväg tidigare på morgonen när notifieringarna om inställda tåg börjar ticka in. (Det är sällan någon idé att försöka ta taxi och sedan begära ersättning, för när flera hundra pendlare försöker göra det samtidigt tar taxibilarna fort slut...)
  • Anonym (%^*((%€€%^)
    Anonym (Tuff tåg) skrev 2024-05-15 08:28:57 följande:

    Klippt från Mälartågs hemsida:

    Om du tänker resa med ett tåg som kör kortare än 150 km och tåget befaras bli minst 20 minuter sent kan du använda ett annat skäligt färdmedel och få ersättning för det. Den högsta ersättningen du kan få är 1 435 kronor per resa. Har du inte löst en biljett i förväg sänks ersättningen med priset motsvarande enkelbiljett för den tänkta resan. Vid begäran om ersättning för resa med egen bil beräknas milersättning enligt Skatteverkets norm.

    Det kan vara en liten tröst. Men, att tågen inte går att lita på är ett stort problem.


    Tack! Ska vidarebefordra till kollegan. 
  • Anonym (%^*((%€€%^)
    Anonym (M) skrev 2024-05-15 12:46:41 följande:
    Blir hon mer än 20min sen så har hon rätt till att ta annat färdmedel och få ersättning. Men detta vet troligen din kollega redan om. 
    Nej, hon visste inte det. 
  • Anonym (%^*((%€€%^)

    Lite allmänt svar:

    Kollegan håller på med körkort men det tas ju inte i en handvändning särskilt inte som att svenska är hennes andra språk. På sitt eget språk kan hon inte läsa. 

    Hon åker redan det första tåget som finns att ta, men det och ett till två till brukar vara inställda. 

    Hon har sökt jobb närmare sin hemort även om hon trivs jättebra hos oss och idag ringde de och sa att hon fått jobbet så problemet är löst. 

    Vi förlorar en bra arbetskamrat pga urusla tåg och ändå tjatar kommunerna om att man ska åka kommunalt. 

  • Anonym (Em)
    Anonym (M) skrev 2024-05-15 12:46:41 följande:
    Blir hon mer än 20min sen så har hon rätt till att ta annat färdmedel och få ersättning. Men detta vet troligen din kollega redan om. 
    Inte säker på det när det gäller mälartåg. De har olika regler beroende på hur långt tåget går. Under 150 km får man ersättning efter 20 min/får taxi/annan biljett betalt. Men om tåget går längre än 150 km så får man ersättning först efter 60 min försening. Jag har själv blivit nekad ersättning från mälartåg eftersom tåget gick längre än 150km. I det fallet hade SL betalat ut ersättning direkt. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Em) skrev 2024-05-15 20:58:24 följande:
    Inte säker på det när det gäller mälartåg. De har olika regler beroende på hur långt tåget går. Under 150 km får man ersättning efter 20 min/får taxi/annan biljett betalt. Men om tåget går längre än 150 km så får man ersättning först efter 60 min försening. Jag har själv blivit nekad ersättning från mälartåg eftersom tåget gick längre än 150km. I det fallet hade SL betalat ut ersättning direkt. 
    Redan i inlägget 4 så ser man att det gäller just Mälartåg:

    Klippt från Mälartågs hemsida:
    Om du tänker resa med ett tåg som kör kortare än 150 km och tåget befaras bli minst 20 minuter sent kan du använda ett annat skäligt färdmedel och få ersättning för det. Den högsta ersättningen du kan få är 1 435 kronor per resa. Har du inte löst en biljett i förväg sänks ersättningen med priset motsvarande enkelbiljett för den tänkta resan. Vid begäran om ersättning för resa med egen bil beräknas milersättning enligt Skatteverkets norm.
  • enfunderandeman

    Här ser man i denna tråd, hur ignoranta en del är.

    Fattar ni att körkort mer eller mindre är en klassfråga numera. Det är ju inte bara körkortet som kostar.
    Man ska ha bil, massa försäkringar etc 
    Alla tjänar inte multum heller.  Kan finnas orsaker bakom. I sådant fall jobb på närmare ort.

    Man ska inte bli straffad i Sverige, för att man inte har samma förutsättningar speciellt inte ekonomiska.
    En del kanske inte ens har föräldrar att köra upp med.
    Vilken jävla bubbla en del lever i. Sanslöst.

    Då har jag körkort själv, haft I decennier. Men jag fattar att alla i Sverige inte har samma förutsättningar och speciellt inte ekonomiskt. Olika samhällsgrupper.
    Välkommen till verkligheten och uppvaknandet.

    Till din kollega, har hon möjlighet att ta körkort bra. Annars får hon söka jobb där pendlingen fungerar.
    Det är 2024. Och man ska kunna ta andra färdmedel en bil. Sverige har mycket att lära och är eftersatt mycket inom detta. Om man tittar på många andra Europeiska länder.  

  • Anonym (Mx)
    enfunderandeman skrev 2024-05-16 10:58:16 följande:

    Här ser man i denna tråd, hur ignoranta en del är.

    Fattar ni att körkort mer eller mindre är en klassfråga numera. Det är ju inte bara körkortet som kostar.
    Man ska ha bil, massa försäkringar etc 
    Alla tjänar inte multum heller.  Kan finnas orsaker bakom. I sådant fall jobb på närmare ort.

    Man ska inte bli straffad i Sverige, för att man inte har samma förutsättningar speciellt inte ekonomiska.
    En del kanske inte ens har föräldrar att köra upp med.
    Vilken jävla bubbla en del lever i. Sanslöst.

    Då har jag körkort själv, haft I decennier. Men jag fattar att alla i Sverige inte har samma förutsättningar och speciellt inte ekonomiskt. Olika samhällsgrupper.
    Välkommen till verkligheten och uppvaknandet.

    Till din kollega, har hon möjlighet att ta körkort bra. Annars får hon söka jobb där pendlingen fungerar.
    Det är 2024. Och man ska kunna ta andra färdmedel en bil. Sverige har mycket att lära och är eftersatt mycket inom detta. Om man tittar på många andra Europeiska länder.  


    Lugna ner dig. Kollegan har redan skaffat nytt arbete och påbörjat körkortsutbildningen. 
Svar på tråden Jävla tågtrafik!