• Anonym (Anonym)

    Sambo byter inte kallingar

    Hej! Jag har ett problem med min sambo som ej byter kallingar ofta. Han är ofta brun där bak, det kan till och med vara så mycket att det går igenom byxorna/jeansen. Jag har påpekat detta flera gånger och får till och med be honom byta kallingar. Förstår inte vad som är så jobbigt? Tycker det är pinsamt och avtändande att ha en ohygieniskt Karl. Till och med min familj har sett och påpekat det till mig. Hur ska jag få honom att förstå? Jag säger det ju inte för att vara elak, men han tar det väldigt personligt och kan bli sur. Duschar gör han normalt, fast han byter ju inte alltid kallingar efter konstigt nog.. Även tänderna är han slarvig med. Finns det fler som har haft detta problem? Hur får man karln att förstå?

  • Svar på tråden Sambo byter inte kallingar
  • Anonym (men)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-05-13 11:13:05 följande:
    Sambo byter inte kallingar

    Hej! Jag har ett problem med min sambo som ej byter kallingar ofta. Han är ofta brun där bak, det kan till och med vara så mycket att det går igenom byxorna/jeansen. Jag har påpekat detta flera gånger och får till och med be honom byta kallingar. Förstår inte vad som är så jobbigt? Tycker det är pinsamt och avtändande att ha en ohygieniskt Karl. Till och med min familj har sett och påpekat det till mig. Hur ska jag få honom att förstå? Jag säger det ju inte för att vara elak, men han tar det väldigt personligt och kan bli sur. Duschar gör han normalt, fast han byter ju inte alltid kallingar efter konstigt nog.. Även tänderna är han slarvig med. Finns det fler som har haft detta problem? Hur får man karln att förstå?


    Men gud! Gör slut och låt bebisen flytta hem till mamma och lära sig grundläggande hygien. Hur kan du vara ihop med och bo ihop med en sån snuskig kille. 
  • Anonym (C)

    Går det igenom jeansen så beror det inte på att kalsongerna byts för sällan. Anal inkontinens bör man söka vård för.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (men) skrev 2024-05-13 11:35:04 följande:
    Men gud! Gör slut och låt bebisen flytta hem till mamma och lära sig grundläggande hygien. Hur kan du vara ihop med och bo ihop med en sån snuskig kille. 
    Jag förstår hur du känner, men jag vill hellre lösa problemet. Därför jag frågar om tips och om någon haft samma problem 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (C) skrev 2024-05-13 11:43:14 följande:

    Går det igenom jeansen så beror det inte på att kalsongerna byts för sällan. Anal inkontinens bör man söka vård för.


    Haha, ja kanske.. eller så torkar han sig inte ordentligt.
  • Anonym (J)

    Hur står du ut att ligga med honom? Så otroligt äckligt 

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (J) skrev 2024-05-13 12:24:46 följande:

    Hur står du ut att ligga med honom? Så otroligt äckligt 


    Vi ligger sällan, finns inte riktigt tid när man har en 8 månaders. Men sen tänker jag inte ligga förrän han är ren såklart. Han har inte alltid varit såhär vad jag har märkt iallafall för då hade jag inte blivit kär i honom från början.
  • Anonym (ST)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-05-13 11:13:05 följande:
    Sambo byter inte kallingar

    Hej! Jag har ett problem med min sambo som ej byter kallingar ofta. Han är ofta brun där bak, det kan till och med vara så mycket att det går igenom byxorna/jeansen. Jag har påpekat detta flera gånger och får till och med be honom byta kallingar. Förstår inte vad som är så jobbigt? Tycker det är pinsamt och avtändande att ha en ohygieniskt Karl. Till och med min familj har sett och påpekat det till mig. Hur ska jag få honom att förstå? Jag säger det ju inte för att vara elak, men han tar det väldigt personligt och kan bli sur. Duschar gör han normalt, fast han byter ju inte alltid kallingar efter konstigt nog.. Även tänderna är han slarvig med. Finns det fler som har haft detta problem? Hur får man karln att förstå?


    Jäkligt konstigt att han inte lyssnar på vad du säger! Jag skulle börja kasta samtliga smutsiga kallingar varje dag tills han står där utan några och får köpa nya. Det är dags att göra något konkret så att han vaknar upp.

    Sätt upp en lapp i badrummet också: BYT kallingar, BORSTA tänderna. Absolut inget sex förrän detta är åtgärdat.  

    Hur ska han kunna lära ert barn hygien om han själv är äckligare än en uteliggare?
  • olof 45

    Jag tänker att det måste vara något medicinskt? För annars är det en ganska konstig grej? Som vuxen BORDE man veta att bajs är ohygieniskt, och att man inte ens borde ha brunt i kallingarna...

    Men du skriver "men han tar det väldigt personligt och kan bli sur."

    Det är för mig lite av en red flag... Han borde kunna lyssna på sin frus åsikter, särskilt när de är till 100% relevanta. Anledningen att slå ifrån sig kan ha att göra med hur man lägger fram saken, visst, men troligast är detta något han kanske skäms för, eller kör denial? Kan han ha fått en fissur därbak som läcker?

    Att det rinner (?) eller går igenom så det syns på byxor också låter ju galet?

    Jag skulle bestämma en tid och säga till honom att ni måste ha en diskussion om basal hygien, och vad som är de facto acceptabelt och inte. Säg att du är orolig, för bajs i byxorna är inte en normal sak efter 4-årsåldern. Behöver han gå till en läkare? Är det något som är fel?

    Om ingenting är på tok med tarmarna eller analen, och han itne tycker det är en anledning till att söj´ka läkarvård, då gäller "normal" hantering av hygien: Man torkar sig rent efter att ha skitit, man byter kallingar varje dag (minst - oftare om man ser synlig smuts), och man tvättar händerna efter att man varit på toaletten.

    Säg som du skrev här - du säger itne detta för att vara elak, utan för att du är OROLIG, för detta signalerar till dig att något är fel.

    Men om inget är fel och han bara är nonchalant och struntar i sin hygien, så kan du säga att DU har iallafall en standard och om det är bajs i hans kallingar och på byxor så sprids det ju i hemmet? Om han inte aktivt orkar sköta sin bak, så måste ju du lägga tid på att platsa in möbler och spreja disinfektionsmedel överallt, och du vill inte behöva göra det. Inte heller vill du skiljas, men att dela hem med någon som sprider bajspartiklar, det går ju inte heller - det måste ju han förstå?

    Sedan får du sätta ner foten. Om han inte skärper sig (rejält och genast) och vägrar gå till läkare, då får han itne sitta på några av era gemensamma möbler. Och om han luktar bajs så får han itne vara närmare dig eller barnet än 4 meter. Du tänker itne tvätta åt honom, och han får ha en egen (bajsig) tvättkorg. 

    Du måste helt enkelt komma på en lång lista av "naturliga konsekvenser" - eller åka hem till dina föräldrar ett tag?

  • Anonym (Det)

    Konstigt att inte sköta grundläggande hygien som vuxen. Brukar ligga något bakom som psykisk sjukdom eller diagnos. 


    Har en vän med autism som bara duschar 2ggr i veckan och bara borstar tänderna en gång per dag. 

  • Anonym (Grubbdi)
    Anonym (Det) skrev 2024-05-13 13:51:24 följande:

    Konstigt att inte sköta grundläggande hygien som vuxen. Brukar ligga något bakom som psykisk sjukdom eller diagnos. 


    Har en vän med autism som bara duschar 2ggr i veckan och bara borstar tänderna en gång per dag. 


    Men nu räcker det ju oftast med 2-3 ggr dusch i veckan.
    Varför överdriva med typ varje dag?
Svar på tråden Sambo byter inte kallingar