• Anonym (Singelpappa)

    Flyttar utomlands och har barn i Sverige

    Min fru (snart X) ska flytta utomlands för ett jobb med ganska dåliga möjligheter att kunna åka hem. EU-land men ligger lite avsides. 

    Jobbet är en möjlighet men inget wow i termer av lön mm. Ingångsjobb i princip med ganska strikt schema där det inte finns så mycket spelrum för att ta långhelg. Resan till och från tar ca 4-7 timmar beroende på mellanlandningar mm.

    Eftersom vi ändå är lite på upphällningen förstår jag henne att hon är beredd att lämna mig MEN vi har 3 barn (lågstadieålder) som kvarstannar i Sverige hos mig.

    Om man bortser i det märkliga i att lämna sina barn funderar jag på hur ska detta funka med gemensam vårdnad. Själv tror jag att jag orkar att hantera detta men behöver nog hjälp av någon. Har ingen släkt där vi bor som kan hjälpa till. Mycket flexibelt jobb med kontor, skola, affär mm i en radie om 10 min gång

    Någon som vet hur detta kan funka.

  • Svar på tråden Flyttar utomlands och har barn i Sverige
  • Anonym (Mia)

    Vilken smäll! Men jag tror också att du kommer att fixa det här. Se till att ha ett riktigt väl utbyggt socialt nät, med vänner och barnens kompisar, eller hitta en pålitlig barnflicka som kan få det att fungera rent praktiskt till vardags, men även för att ge dig avlastning och vila emellanåt. 

    Bästa tipset för att hålla kontakten med långdistansföräldern är att ha fasta tidpunkter, tex söndagsfrukost, eller godnattsagan på onsdagar, med en liten aktivitet att göra tillsammans på FaceTime.

  • Anonym (Singelpappa)

    Vi ska gå till socialen för att prata om hur det går till. Har ingen ambition att ta vårdnaden för sakens skull. Men för att kunna tex ta ut pass, skriva på papper krävs vårdnadshavarnas samtycke

  • Anonym (Hollywood)

    Du behöver isf ensam vårdnad. Man kan inte tvinga någon till föräldraansvar.

  • Studentpappa
    Anonym (Singelpappa) skrev 2024-05-11 21:29:14 följande:

    Vi ska gå till socialen för att prata om hur det går till. Har ingen ambition att ta vårdnaden för sakens skull. Men för att kunna tex ta ut pass, skriva på papper krävs vårdnadshavarnas samtycke


    Blir ju ett jäkla krångel om hon ska ge sitt medgivande till diverse spörsmål från ett annat land. Flyttar hon får du vårdnaden, kommer hon tillbaka kan ni ändra det?
    Ride it like you stole it
  • Less is more

    TS- jag hade inte accepterat detta..Barnen behöver sin mamma också.Har hon blivit tokig? Jag tror också dwt blir klurigt för dig att ha tid och ork för alla barn. Nej, hon är inte riktigt klok.

  • Anonym (Singelpappa)

    Acceptera behöver jag inte men jag kan inte göra något åt det. Man kan inte tvinga någon att ta ansvar. 

  • Anonym (Et måste)

    Du måste ha ensam vårdnad. Skolan/fritids mm har hela tiden massa papper som alla vårdnadshavare skall skriva på.

  • Anonym (Singelpappa)

    Kollade upp lite. Tydligen så är flytt utomlands inte skäl för att förlora vårdnaden om barnet. Blir lite märkligt med alla papper osv. 

Svar på tråden Flyttar utomlands och har barn i Sverige