• Anonym (Hjälp)

    Hur hjälper man en alkoholist

    Hej,

    Min pappa är alkohlist men vill inte inse det själv. Hur hjälper jag honom på bästa sätt? Jag måste hjälpa honom och få honom att sluta. Så kommentarer om att han måste inse det själv undanbedes. Finns det tips på någon form av terapi?

  • Svar på tråden Hur hjälper man en alkoholist
  • Anonym (Anja)

    Vad har du sagt och gjort tills nu?
    Jag har en del erfarenheter kring alkoholism från familjemedlemmar som vänner med skilda åtgärder och utgångar.

  • Anonym (E)

    Jag förstår desperationen men vill han inte kan du inte tvinga honom till varesig terapi eller att inse sitt problem.

  • Fjäril kär

    Det finns inga genvägar. Vill han inte ha hjälp och inte har den insikten kommer ingenting att fungera. Det enda som händer är att du själv troligtvis hamnar i ett medberoende i din jakt på att hjälpa honom. 

  • Anonym (F)

    Du kan inte hjälpa honom om han inte inser det själv!! Du kommer aldrig få med honom till terapi eller få honom att sluta dricka om HAN inte har bestämt sig!

  • Anonym (Jessica)

    Först och främst kan du tyvärr inte göra så mycket om inte han själv vill eller förstår att han behöver sluta. Du ska inte ta ansvar över honom.


    Har själv tagit alldeles för mycket ansvar för mina föräldrar, slitit sönder mig själv mer eller mindre. Men av andra anledningar. Ångrar inte det på så vis. Men nu i efterhand skulle jag inte ha gjort det vissa gånger när jag själv mådde skit. Så tänk efter först bara så du är noga med att du verkligen orkar och har energi över till det. Man har ingen skyldighet som barn att ta hand om sina föräldrar, så är det bara. Sen vill man kanske, det är en annan sak. Men bra att ha det i bakhuvudet. 


    Men mitt tips är att iallafall inte säga saker som att han bara Måste sluta osv. Det kommer inte funka ändå. Prata lugnt. Säg att Du är orolig. Att Han gör sitt barn orolig. Fråga om han kan dra ned på det/sluta för Din skull. Fråga om han kan ta hjälp av tex vården eller soc. Gör en anonym orossnmälan hos soc. Det gjorde jag på min mamma och min morbror. Min morbror var alkis. Han har fått hjälp nu. Super en del än, men iallafall fått hjälp för det. Det är väl mina tips iallafall.

  • Anonym (Jessica)

    Sen kan du påpeka att det är farligt också för hälsan osv. Fråga honom Varför han dricker. För oftast finns det säkert en anledning. Fråga om han vet varför. Vet han inte så får han fundera. Det är kanskw något kan försöker döva. En ensamhet eller sorg? Oro eller ångest? Kan ju vara vad som. 


    Men, som sagt . Inte ditt ansvar 

  • Anonym (Jessica)

    Kommer han på varför så är det kanske lättare att sluta. Men han måste komma på det isåfall.

  • Anonym (medberoende)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-05-11 18:05:36 följande:
    Hur hjälper man en alkoholist

    Hej,

    Min pappa är alkohlist men vill inte inse det själv. Hur hjälper jag honom på bästa sätt? Jag måste hjälpa honom och få honom att sluta. Så kommentarer om att han måste inse det själv undanbedes. Finns det tips på någon form av terapi?


    Se om du kan hitta en AA grupp där du bor. Besök ett av deras möten och förklara ditt problem. Även om det ligger lite utanför deras ordinarie verksamhet så är det nog där du kan hitta någon som har erfarenhet och är villig att försöka hjälpa till. Värt att notera är att det kan vara stor skillnad mellan olika AA grupper Så om du inte får hjälp så kan du prova kontakta en annan AA grupp.

    Notera att jag inte rekommenderar AA över någon annan metod men de är spridda över landet och tröskeln för att komma i kontakt med dem är låg. Vilket gör en kontakt med AA till ett bra första steg.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Anja) skrev 2024-05-11 18:28:31 följande:

    Vad har du sagt och gjort tills nu?
    Jag har en del erfarenheter kring alkoholism från familjemedlemmar som vänner med skilda åtgärder och utgångar.


    Jag har försökt förklara att han har ett problem och att det inte funkar. Att det finns en lösning hjälp att få. Men han vill absolut inte och tycker inte att han har ett problem.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (medberoende) skrev 2024-05-11 19:14:22 följande:
    Se om du kan hitta en AA grupp där du bor. Besök ett av deras möten och förklara ditt problem. Även om det ligger lite utanför deras ordinarie verksamhet så är det nog där du kan hitta någon som har erfarenhet och är villig att försöka hjälpa till. Värt att notera är att det kan vara stor skillnad mellan olika AA grupper Så om du inte får hjälp så kan du prova kontakta en annan AA grupp.

    Notera att jag inte rekommenderar AA över någon annan metod men de är spridda över landet och tröskeln för att komma i kontakt med dem är låg. Vilket gör en kontakt med AA till ett bra första steg.
    Tack så mycket ska se om jag hittar något.
Svar på tråden Hur hjälper man en alkoholist