• bo64

    Mina positiva erfarenheter av koloskopi

    Hej!


    Vill lugna ner dem som är oroliga inför en koloskopi.


    När jag fyllde 60 fick jag från sjukvården ett test i brevlådan för att lolla om jag har blod i avföringen. Jo jag hade ju blod som inte gick att se så det fick ju kollas upp.


    In med en kamera i där bak och för mig en cocktail av två smärtstillande medel i armen. Undersökningen gjorde inte alls ont, jag var helt vaken hela tiden och skärmar att titta på och se vad gjorde inne i tarmen vilket var oerhört intressant.


    De hittade 5 polyper i tjocktarmen som alla togs bort. Tre mindre klippte de bort och två lite större (5mm resp. 10 mm) brändes bort. Man har ingen känsel alls inne i tarmen så allt var 100% smärtfritt.


    Att jag fick smärtstillande berodde på att för vissa så gör det ont när de ska runt krökar i tarmen med kameran då tarmen då rör sig mot annat i bukhålan. Vissa har inga obehag alls och en del får sövas ner.


    Enligt läkaren var de polyperna jag hade inte farliga enligt vad hans erfarenhet sa honom men ändå skickas polyperna för undersökning. Polyper i tjocktarmen är det många som har och ingen vet varför de förekommer


    Nu 4 dagar efter att polyperna togs bort så känns magen oerhört bra på ett sätt som jag inte upplevt på säkert 10 år. Innan kände jag ibland obehag och var lös i magen men nu verkar allt vara bra och avföringen är som den ska. Inte så konstigt när jag inte längre har 5 inflammerade polyper som blödde.


    Så min uppmaning är att verkligen skicka in avföringsprovet när du får det när du fyllt 60 även om du inte känner några obehag i tarmen.


     Bo


    Koloskopi
  • Svar på tråden Mina positiva erfarenheter av koloskopi
  • Anonym (Tack)

    Tack för bra info. Det är många som går runt med en rädsla kring det. Speciellt män.
    Det är ju så otroligt viktigt att ta problemen på allvar.

  • Anonym (biologen)

    Jag hade också en riktigt bra koloskopi, var helt vaken.
    Men man kan ta en Ipren innan för att döva vagusnerven lite, det känns när de ska runt de tajtaste krökarna i tarmen med fiberoptikslangen.

    Klart på 13 minuter, fick se min insida på TV i fyrfärg, de tog bort en besvärande polyp, urtrevlig personal.

    Jag hade gärna gjort om det vart 5e år eller oftare för att förebygga den vanliga cancerformen koloncancer.

Svar på tråden Mina positiva erfarenheter av koloskopi