• Anonym (Min man har skulder)

    Hur tar man enklast reda på vilka inkassobolag sina skulder är hos och vad dom ligger på?

    Min man har tyvärr skulder sedan flera år tillbaka då han levde ett liv med en annan och de var ansvarslösa och drog på sig skulder utan att jobba. Idag är min man ordningsam, han jobbar, betalar tillbaka skulderna hos kronofogden och även gjort avbetalningsplaner hos vissa inkassobolag. Dock är skulderna väldigt gamla och hans ex hade hant om ekonomin i deras relation så han har tyvärr inte koll. Dessutom har hon ljugit om mycket och mörkat endel. Kan även tillägga att hon suttit i fängelse pga ekonomiskt brott. Men hur som helst eftersom hon har gjort endel skumma saker så har inte min man idag full kontroll på gamla skulder. Inga jättesummor men han och jag längtar tills att skulderna försvinner och vi kan spara mer pengar och köpa hus. 

    Det är aå svårt att veta när det finns massor av inkassobolag. Finns alla skulder registrerad någonstans? 

  • Svar på tråden Hur tar man enklast reda på vilka inkassobolag sina skulder är hos och vad dom ligger på?
  • EnAnonumius

    Nej det gör inte detta. Man kan inte gå till någon hemsida och kolla upp vilka inkassobolag man har skulderna på.

    Ni får göra som så att ni får har gammal hederlig detektivarbete och rings runt till de olika inkassobolagen och fråga.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (xxx)

    Ingen erfarenhet. Men, får din man inte avier/påminnelser osv från de företag/inkassobolag där han har skulder?

  • Anonym (Min man har skulder)
    EnAnonumius skrev 2024-04-29 15:20:21 följande:

    Nej det gör inte detta. Man kan inte gå till någon hemsida och kolla upp vilka inkassobolag man har skulderna på.

    Ni får göra som så att ni får har gammal hederlig detektivarbete och rings runt till de olika inkassobolagen och fråga.


    Misstänkte att det är enda sättet. 
  • Anonym (Min man har skulder)
    Anonym (xxx) skrev 2024-04-29 15:21:20 följande:

    Ingen erfarenhet. Men, får din man inte avier/påminnelser osv från de företag/inkassobolag där han har skulder?


    Vissa får man det på mencrätt som det är trillar det en en faktura från ett inkassobolag som är gammal och inget som synats på tidigare fakturor. Jättemärkligt att inte alla inkassobolag skickar ut faktura på alla skulder hos dom men så är det tyvärr. Dom häromdagen fick hn en fktura för något sedan 2013 på 1700:- Som han inte ens viste om. Skönast att ha koll och göra avbetalningsplaner 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Min man har skulder) skrev 2024-04-29 15:50:45 följande:
    Vissa får man det på mencrätt som det är trillar det en en faktura från ett inkassobolag som är gammal och inget som synats på tidigare fakturor. Jättemärkligt att inte alla inkassobolag skickar ut faktura på alla skulder hos dom men så är det tyvärr. Dom häromdagen fick hn en fktura för något sedan 2013 på 1700:- Som han inte ens viste om. Skönast att ha koll och göra avbetalningsplaner 
    Ok, ja det försvårar ju det hela. 
  • Ms H
    Anonym (Min man har skulder) skrev 2024-04-29 15:50:45 följande:
    Vissa får man det på mencrätt som det är trillar det en en faktura från ett inkassobolag som är gammal och inget som synats på tidigare fakturor. Jättemärkligt att inte alla inkassobolag skickar ut faktura på alla skulder hos dom men så är det tyvärr. Dom häromdagen fick hn en fktura för något sedan 2013 på 1700:- Som han inte ens viste om. Skönast att ha koll och göra avbetalningsplaner 
    Tänk på att gamla skulder kan vara preskriberade. Det kan innebära att inkassobolaget inte längre har rätt att begära betalning. 
    Hur länge har din man haft koll på det som kommer till honom? När det kommer en gammal skuld ni inte känner till, be inkassobolaget att presentera underlag som visar att skulden inte preskriberats om ni själva inte är säkra. 
  • Anonym (Budget och skuldrådgivare)

    Ta hjälp av kommunens budget och skuldrådgivare, som är gratis
    Dels att få fram hur mycket skulder men även kolla kring  preskription, ev rätt till regressrätt (om han betalar mer än hälften har han i sin tur rätt att kräva exxet) då skulderna är solidariska.
    En budget och skuldrådgivare kan även göra beräkningar om hur lång tid det kan ta innan han blir skuldfri och kan hitta ev alternativa lösningar.

  • Anonym (Min man har skulder)
    Anonym (Budget och skuldrådgivare) skrev 2024-05-08 08:07:57 följande:

    Ta hjälp av kommunens budget och skuldrådgivare, som är gratis
    Dels att få fram hur mycket skulder men även kolla kring  preskription, ev rätt till regressrätt (om han betalar mer än hälften har han i sin tur rätt att kräva exxet) då skulderna är solidariska.
    En budget och skuldrådgivare kan även göra beräkningar om hur lång tid det kan ta innan han blir skuldfri och kan hitta ev alternativa lösningar.


    Bra tips kanske kan tipsa han om det. Dock oklart om det kommer bli något av det eftersom han jobbar exet gör inte det och har inte gjort det. Vad jag förstått så är det den som kan betala som får betala av. 
  • Anonym (Min man har skulder)
    Ms H skrev 2024-05-08 07:43:33 följande:
    Tänk på att gamla skulder kan vara preskriberade. Det kan innebära att inkassobolaget inte längre har rätt att begära betalning. 
    Hur länge har din man haft koll på det som kommer till honom? När det kommer en gammal skuld ni inte känner till, be inkassobolaget att presentera underlag som visar att skulden inte preskriberats om ni själva inte är säkra. 
    Jaha det hade jag ingen aning om. Skulderna är nog från innan 2012 skulle jag tro. Det kanske är förklaringen till att flera av skulderna bara försvunnit från kronofogden. Men du får gärna berätta mer om hur det funkar om att skulder bli presiberade. Har inkassobolagen en vis tid på sig att kräva pengarna? Sista räkningen mannen fick var en faktura för en hemnet annons på ca 600 som med ränta var uppe i 1900:- Den var från 2012 om jag minns rätt. Men skulle han kunna slippa den då tex? 
Svar på tråden Hur tar man enklast reda på vilka inkassobolag sina skulder är hos och vad dom ligger på?