• TonyStark

    Slösat 2år på utb? Kan ingenting?

    Ja var fan ska man börja.. Pluggat i 2år och fick jobb på en kommun. Kom dit och blev mer eller mindre bara visad till ett skrivbord och skulle fortsätta där föregående slutade utan minsta överlämning,introduktion eller ens förklaring om vad som skulle göras eller vilka projekt som fanns igång osv osv. Noll och ingenting.. Jag har alltså aldrig jobbat med detta innan och har noll erfarenhet. Detta visste de såklart om när de anställde mig.
    Jag är ensam inom detta o ingen annan kan något om det alls.. Fick även en massiv uppgift i knät om en enorm systemuppgradering som jag måste rodda tydligen och jag kan verkligen ingenting om detta känner jag. Utbildningen fokuserade på annat inom området...
    Känns som jag slösat bort 2år på att plugga och fått skulder och nu mår jag skit på det nya jobbet som skulle vara så jäkla bra..... Det kan inte vara normalt att bara komma in o förväntas ta över från nån annan utan minsta överlämning väl?? Hur fan ska jag veta något alls om. Ingen kan berätta eller visa något alls?? Mår skit som sagt o finns inte mycket annat att söka inom yrket heller.... Nån som varit med om sån här start på första jobbet efter utbildning??? Känns Helt sjukt och jag blir bara mer o mer deprimerad av att känna att jag inte kan jobbet... Vilö bara skita i allt snart o dränka mig mer eller mindre....

  • Svar på tråden Slösat 2år på utb? Kan ingenting?
  • TonyStark

    Tillägg. Jag har alltså nu varit på arbetsplatsen i flera månader men fortfarande så enormt mycket jag inte kan o det blir aldrig bättre.. Uppgraderingen jag ska sköta är massiv och under lång tid och stressen jag känner över det 24/7 samt känslan att inte kunna nåt dödar mig verkligen.... 

  • Anonym (Alfons)

    Många organisationer är så slimmade idag att man tyvärr inte kan få en vettig introduktion. Jag har också arbetat inom offentlig verksamhet och det är tragiskt. Men man är så pressad och bemanningen är tight. Ibland får man inte tag i någon innan den som sagt upp sig slutar.
    Det betyder att man som ny (när man så småningom får tag i någon) kommer rakt i en verksamhet som saknat en resurs en tid och som därmed redan är rätt pressad. De kämpar förmodligen för att hålla allt flytande = finns inte så mkt tid att lägga på den nya.Vilket blir en nedåtgående spiral och det vet ALLA som arbetat med kollegialt lärande, rekrytering och människor generellt att det är kostsamt.
    Befintlig personal mår dåligt och går in i utmattning. Eller så säger fler upp sig. Eller så väljer den som nyss kom att tacka för sig.

    Men med det sagt så behöver du flagga för hur du känner. Att du är helt ny. Att du inte kan det här som du förväntas lösa. Fråga hur ni ska lösa det (ni = du är redo att bidra) och vem du kan fråga. Och att det helt enkelt inte är hållbart som det är. Ta stöd av facket också. 

  • Anonym (Screenshot)

    Men vad är din roll/roller i detta projekt?

    Är du kravställare/ska skriva kravspecen internt? Är den klar?
    Projektledare? Testledare? Systemägare? eller vad?

    Ska du hålla i use cases/acceptanstestning med slutanvändare?

    Har systemet interface mot andra myndigheter/system och finns detta beskrivet? 

    Har du någon IT-person som agerar infrastrukturstöd om ni ska ha servrar hostade/installerade nånstans? De borde ju ha viss kunskap om systemet redan är i drift?

    Finns det inte utbildningar att gå i själva systemet (via leverantören) som kan hjälpa dig om du ska vara tekniskt kunnig?

    Ska leverantören prestera tester och dokumentation, ska du prestera tester och dokumentation eller en kombination av båda två? Finns det testdokumentation kvar från tidigare versioner som du kan förstå systemets funktioner genom?

    Kan du se tidlinan för tidigare uppgradering via testdokumentationens datum så har du en liten vink om vad som krävs i tid nu. Finns det avvikelser från tidigare utförd testning som bör beaktas/inkluderas i ny testning?

    Hur långt är det till GoLive? Har ni fått en version bestämd + releasehistorik från den tidigare versionen och framåt? Har du fått ihop en grupp relevanta personer till riskbedömning av uppgraderingen? Gärna några som var med då om det finns.

    Börja bena ut vad som finns och vad du saknar, och att sätta en grov tidplan med aktiviteter.
    Sen tvingar du alla andra i teamet + leverantören att säga om det är rätt aktiviteter och hur lång tid dessa tar, och sen är man igång.

Svar på tråden Slösat 2år på utb? Kan ingenting?