• Bellelejon

    Värk i ben & rygg

    Historian är lång, hoppas någon orkar läsa och kanske ge råd/tips. 


    År 2014 började jag jobba som timmare på ett äldreboende. Jobbade nästan hela tiden, det var tungt och mycket ensam arbete. 
    Ungefär 2 år senare så jobbade jag som vanligt när det small till i höger nyckelben, smärtan var brutal och jag kunde bara hålla armen tätt intill kroppen. Har tvungen att gå hem från jobbet och var borta ungefär två veckor, eftersom jag var timmare behövde jag inget läkarintyg och gick därför inte till vc. Väl hemma kunde jag bara sitta och sova för att det gjorde så jäkla ont. Efter några veckor var jag tillbaka även fast smärtan fanns där och det räckte jag gjorde något som var lite tyngre, stötte mig på armbågen, gjorde hastiga rörelser vad egentligen vad som så kom det son attacker i nyckelbenet och ut i axeln, armen och bak i skuldran. Jag grät i princip varje gång jag jobbade för den smärtan var olidlig. Men jag jobbade på och 2019 gick jag på mammaledighet. Är fortfarande mammaledig (börjar jobba i maj) och smärtan finns ju där men inte alls som när jag jobbade, kan dock fortfarande inte sova på höger sida, inte luta mig på armbågen, kan inte få upp höger arm lika långt som vänster och drar jag bak axeln lite så blir det en otrolig smärta. Har varit hos läkare och sjukgymnast som bara säger att jag behöver träning, får övningar och det blir inte bättre. 
    Grejen är att jag vid 2018 fick se att jag är större på höger sida rygg, det är liksom en svullnad vid nedre delen av skulderbladet och ner en bit. Gick till läkaren och han sa "du har nog skolios". (Var ju gravid så dom ville inte göra någon röntgen) 
    Svullnaden är kvar än idag och sökte vård i januari pga att smärtan vid svullnaden blivit mycket värre, dock har inte svullnaden växt på alla dessa år men smärtan blir värre liksom. Fick en MR i början på Mars som jag tyvärr inte klarade av så väntar nu på en ny tid. Något som nu oroar mig något extremt är att jag dom två senaste veckorna fått en så otrolig smärta i benen. När jag suttit eller legat ner och ska ställa mig upp så har jag smärta i höger höft och ner i benet och ibland även vänster ben. Sen kan jag få en annan smärta när jag sitter eller ligger som bara är i benen och ibland på natten värker det i vaderna. 
    Det enda jag får fram är cancer och som jag skrivit tidigare så har jag hälsoångest och hypokondri, varit lugn ett tag nu men efter dom nya smärtorna i benen så är jag så himla orolig. Tyvärr måste jag vänta ett tag på nästa MR eftersom jag fick en stor panikattack och fick avbryta. 
    Men det känns ändå som att allt är försent när jag gått med det här i så många år och nu nya symtom.
    Har varit mammaledig i 5 år och tyvärr mycket stillasittande. 
Svar på tråden Värk i ben & rygg