• Hyllemor

    Varför skriver folk "googla" som svar när någon skriver en fråga?

    Under de senaste åren har jag sett massor av liknande trådar, både här på familjeliv och i diverse facebookgrupper: att folk på svar som en trådstart skriver "googla" istället för att svara på TS fråga.


    Det jag nu senast upptäckte det hela i, var en tråd där TS frågade om vad numret är till Fröken ur. En del av svaren gör en mörkrädd. Folk skriver att det tar 3 sekunder att googla det. (Frågan är varför de då inte tar 3 sekunder på sig att googla och därefter ge svaret istället för att varenda kotte ska skriva "googla.")


    Det finns massor av anledningar till att folk skriver enkla frågor i forum: kanske för att skapa diskussion, men inte riktigt vet hur man gör, kanske på grund av att man av olika anledningar inte vet hur man ska googla just den saken eller för att man kanske inte får till talsyntesen när man är synskadad och försöker googla, så att det därför är bättre att fråga i ett forum.


    Om TS hade kunnat/vela googla fram ett nummer, så hade TS garanterat gjort det istället för att skriva på ett forum.


    Jag var med om en liknande sak härom året. Ploppen till persiennsnöret hade gått sönder och jag frågade i en tråd i ett byggforum vad en sådan heter. Jag fick precis samma svar av flera personer. Till saken hör att jag hade faktiskt googlat, utan resultat. Först när jag svarade det, så visade det sig att flera av de personer som hade bett mig att googla, faktiskt inte heller kunde hitta svaret på min fråga.


    Det är inte klokt. Varför tar folk sig tid att skriva svaret "googla"? Vad får de ut av det här? Tycker de själva att de är supergooglemänniskor eller vill de passivagressivt påpeka att de tycker att TS fråga är dum? Och varför i så fall?

  • Svar på tråden Varför skriver folk "googla" som svar när någon skriver en fråga?
  • Dr Nail

    Därför att det låter lite coolare än att säga "jag vet inte och är för korkad och för lat för att läsa på". De flesta har inte den nivån av ärlighet. Så då säger man "googla det" för att inte tappa ansiktet.

  • Hyllemor
    Dr Nail skrev 2021-08-22 01:26:11 följande:

    Därför att det låter lite coolare än att säga "jag vet inte och är för korkad och för lat för att läsa på". De flesta har inte den nivån av ärlighet. Så då säger man "googla det" för att inte tappa ansiktet.


    Det låter rimligt, om det hade varit i en diskussion i verkliga livet, men i forum blir man i rader överöst av frågor man antingen inte kan eller orkar svara på - varför gör man då sig besväret att svara "googla?" Varför skrollar man inte bara förbi tråden och svarar i en annan istället?
  • Anonym (K)

    I fröken-ur-tråden fick ts svaret i första inlägget. Därefter kom påpekanden om att googla. Klarar man att starta en tråd här så klarar man att googla "fröken ur".

  • Hyllemor
    Anonym (K) skrev 2021-08-22 01:30:43 följande:

    I fröken-ur-tråden fick ts svaret i första inlägget. Därefter kom påpekanden om att googla. Klarar man att starta en tråd här så klarar man att googla "fröken ur".


    Varför är behovet stort för efterföljande läsare att skriva "googla" då? Varför inte bara låta tråden dö ut? Vad är syftet med att skriva "googla?"


     

  • Anonym (Em)

    Det är ju så sjukt irriterande med folk som skriver ett inlägg med en simpel fråga istället för att googla. Om man nu inte vet hur man gör så är det väl ett ypperligt tillfälle att lära sig det om någon påpekar det. Men om man kan skriva ett inlägg här så borde man även förstå hur google funkar. Folk måste sluta upp med att vara så korkade.

  • Anonym (Mr X)
    Anonym (Em) skrev 2021-08-22 04:58:10 följande:

    Det är ju så sjukt irriterande med folk som skriver ett inlägg med en simpel fråga istället för att googla. Om man nu inte vet hur man gör så är det väl ett ypperligt tillfälle att lära sig det om någon påpekar det. Men om man kan skriva ett inlägg här så borde man även förstå hur google funkar. Folk måste sluta upp med att vara så korkade.


    Håller med TS i denna frågan.

    Om man inte har svaret själv så ger det ingenting att skriva Googla.

    Tycker det är sjukt irriterande när folk gör det. Skall nog skriva "surfa vidare" för att folk som gör så skall förstå hur forum funkar.

    Folk måste sluta upp att vara så lättstötta.
  • Anonym (M)

    Ofta när jag googlar nåt finner jag svaret eller intressanta relaterade diskussioner i forumtrådar. Inte sällan har någon i tråden uppmanat trådstartaren att googla, och jag tänker då att det är ironiskt, när man googlar hamnar man ju i trådar där någon bemödat sig att ställa frågan i en tråd! Jag är tacksam att andra gjort jobbet och startat trådar som jag sedan kan googla på och läsa.

  • Anonym (www)

    Jag tycker det är fullt rimligt att en TS som har en fråga om en sak med tydligt svar, tex detta om fröken UR, givetvis ska googla/söka upp infon på egen hand. Varför vara så lat att man skriver på ett forum, när det de facto hade gått snabbare att söka själv? Söker du själv får du svaret inom 3 sekunder. Skriver man här, ska man vänta på att någon läser tråden och ids svara (och då har den som svarar fått googla för att hitta svaret om man inte kunde det i huvudet). Jag tycker det på riktigt är skrämmande om det finns vuxna människor som inte på egen hand klarar av att söka efter sånt de letar efter utan måste ställa frågan (exempel finns på att man måste hitta info från tex CSN eller FK, och frågar här och inte ens har försökt hitta själv).

    Jag ser tyvärr detta som en stark trend i samhället - lathetstrenden. Jag arbetar på ett gymnasium och vi försöker lära eleverna att inte bara fråga rakt ut i klassrummet utan faktiskt tänka lite själv först, reflektera, dra slutsatser (exempelvis om var man logiskt smartast faktiskt hittar svar på något de letar efter). Givetvis handleder man dem, visar hur man söker om de är osäkra osv).
    Kidsen idag orkar nästan inte öppna en bok för att slå upp något, men nu har det tyvärr gått så långt att de knappast ens heller "orkar" googla. Det är helt sant och jag skriver det inte för att raljera. Denna utveckling har pågått senaste decennierna i takt med alla möjligheter som ges digitalt. 

    Om en TS däremot funderar på något som inte självklart går att hitta ett faktasvar på, så är ett socialt forum många gånger absolut ett bra ställe att fråga på. 

  • Anonym (L)
    Anonym (M) skrev 2021-08-22 08:04:43 följande:

    Ofta när jag googlar nåt finner jag svaret eller intressanta relaterade diskussioner i forumtrådar. Inte sällan har någon i tråden uppmanat trådstartaren att googla, och jag tänker då att det är ironiskt, när man googlar hamnar man ju i trådar där någon bemödat sig att ställa frågan i en tråd! Jag är tacksam att andra gjort jobbet och startat trådar som jag sedan kan googla på och läsa.


    Det är ju en annan sak om man skriver

    "Jag undrar varför xxxxxxxx?. Var kan man hitta xxxxx? Någon som vet vad som gäller? " och lägger till "Jag har sökt i olika sökmotorer, men tyvärr inte hittat något"

    Sen kan man använda diskussionsfirumets egna sökfyntion också. Eller om man är ny i en fb.grupp. Börja med att söka innan du ställer samma fråga som redan besvarats hundratals gånger.

    Att fråga saker som

    Hur mycket motsvarar 1 US dollar SEK ? Det är bara lathet från männisnor begär att andra ska skedmata dem.
  • Anonym (Q)

    Jag kan hålla med men ändå inte. Jag kan ibland faktiskt tycka att uppmaningen att använda en sökmotor faktiskt ligger på sin plats. Tråden med fröken ur var ett ypperligt exempel, där man vet att svaret finns en sökning bort. Det hade gått så mycket snabbare om personen faktiskt valde att gå in på valfri sökmotor än att gå in på ett forum och starta en tråd och sedan behöva vänta på svar. Jag brukar faktiskt uppmana folk med enkla frågor, såsom fröken ur eller hur mycket 100 svenska kronor i US$ är, att använda en sökmotor. Det går så mycket snabbare. Nästa gång kanske personen vänder sig direkt till en sökmotor istället för att starta en tråd på familjeliv.

    Men sedan har jag sett otaliga trådar där folk kommer med påståenden och när man ber dem om källa så får man svaret "googla". Jag blir alltid lika konfunderad över detta...

Svar på tråden Varför skriver folk "googla" som svar när någon skriver en fråga?