• Miloue

    Ex-frun får bo i vårt sommarställe när hon vill.

    Min man frågat mig om hans vuxna son får bo med sin mor några dagar på vårt sommarställe, men tillsammans med sin mor. Sonen har bott hos oss tidigare eftersom mamman har bestämt sig för att förverkliga sin dröm. Det är inget fel i det men det hade varit uppskattat om hon dessförinnan talat med mig och mi man. Men så planerade hon saker med sin son utan att prata med mig och min man. Jag vill förstås att hon och sonen ska fortsätta ha ett nära förhållande (de träffas ofta eftersom de bor nära varandra i samma stad) men frågan är om de inte kan ta in på hotell eller vandrarhem i stället utan att ta illa upp. Kvinnan har en riktig bra lön och medan jag tar in på hotell så hör hon sig för om hon inte kan bo gratis eller få bilen lånat här och där. Det kan ha varit sonen som föreslog att de två skulle bo i "pappas hus". Vi har inga konflikter med ex-frun och vill inte heller ha några, MEN tanken på att hon ska vistas i vårt hus får mig att må illa. Min man har nämligen inte verkat vilja säga ifrån henne när de varit gifta och hon fått som hon velat i de flesta avseenden man. I en relation ska man ibland kunna kompromissa tycker jag. Så jag vill inte att denna bestämda och självcentrerade kvinna har vårt sommarställe som sitt. En annan sak om jag och hon haft en närmare relation och känt varandra bättre, kunnat samtala öppet. Men hon ville inte prata med mig om barnets uppfostran när han var 10+. Barnet betedde sig exemplariskt enligt henne och så var det en sak mellan pappan och henne.


    Min man frågade mig om sonen och ex-frun får bo i stugan när vi inte är där. Jag sade "nej!" eftersom förra gången sade jag "ja" för att sonens skulle få ha en trevlig semestervecka med sin mor. Men då har sonen åkt iväg när mamman kom ned och så bodde mamman ensam i torpet i några dagar. Min man lånade också ut sin bil till henne så jag hade ingen bil, men det var ett mindre problem som jag kunde lösa. När jag sagt "nej!" denna gång blev min man upprörd och sade att han att han inte kan neka sin son att bo på vårt sommarställe! Jag förstår att han är rädd att sonen uppfattar det som att han inte kan bo där. Sonen är ju alltid välkommen dit.


    Jag känner som att mina känslor i sammanhanget inte spelar någon roll. Jag har berättat hur jag känner för mig man och att det är som om sonens och mammas planer alltid gått före. Att jag vill ha ett enda ställe där jag och min man får vara ifred och bjuda in andra när vi bägge tycker det är ok, med hänsyn till varandra. Min man argumenterar att där vi har vårt lantställe så har man bra kontakt med sina ex och de får vara med på familjemiddagar m.m. Det är nu MITT fel att hans släkt inte tänker umgås med exfrun när hon kommer dit eftersom de nog "tycker synd om mig" eftersom jag inte såg glad ut när ex-frun kom förra gången, och kvinnan har rätt att känna sig välkommen eftersom hon är pojkens mamma. Hon är inte någon ex-fru enligt min man. För mig är hon en ex-fru som dessutom byter män som handskar. Jag sägs vara en hemsk människa som bara vill skapa konflikter på grund av min dåliga självkänsla, enligt min man. Varför kan jag inte acceptera alla och tillåta alla att komma. Ja, jag har accepterat mycket i mitt liv, bl. a. psykiskt och fysiskt misshandel och samtidigt tagit skulden på mig på det inträffade, men nu ser jag saker klarare. Har jag fel så har jag det och då kan jag ändra på mitt sätt att se på saker och ting. Men jag känner enorm obehag som min man ser som bevis på att jag inte tänker väl om andra. Min man tycker dessutom att kvinnan kan höra av sig när som helst och låna stugan när jag och han inte är där.


    Jag har varit gift med min man med ett antal år och känner inte att hon är ett "hot" så det är inte avundsjuka det handlar om. Det känns helt enkelt inte bra att ha en människa jag inte känner att ensamt vara i vårt hus och vem vet, kanske bara kika i ett skåp eller annat. Eller till sonen säga eftersom jag och min man har äktenskapsförord: "Du kommer se. Allt det här ska bli dit en dag. Lät inte HENNE få någonting!" När hon hälsade på sin son då han bodde hos oss planerade sonen själv hur våra vardagsrumsmöbler skulle stå! Mamman kom med råd. Jag kom fram och sade att vi inte ska ha tömma vårt vardagsrum på flera möbler. Jag känner mig osynlig.


    Jag älskar min man väldigt mycket, men saker han kastade mot mig vid vårt senaste samtal får mig att fundera över om jag ska stanna eller gå. Det skulle bli ett stort steg eftersom jag sade upp min lägenhet och det skulle ta tid att få en ny.  Han sade att om jag kommer bråka varje gång sonen/mamman eller sonen plus någon tillfällig flickvän ska komma till huset eller låna vår lägenhet, så vill han inte leva med mig under sådana omständigheter. Jag känner att det inte spelar någon roll att jag säger "nej" eftersom det inte blir accepterat. Säger jag bara "ja" så är allt fritt och fröjd för min man. Men jag kan inte bara fortsätta säga "ja" när jag verkligen inte kan kompromissa.


    Vad tycker Ni om saken?


    Tänker jag fel? Vad är jag rädd för?


    Varför kan jag inte låta kvinnan bo i vårt hus och känna den glädje som min man känner när hans son mår bra i samband med att han åtminstone får ett val att få bo med sin mor (och sen kanske gör det, eller inte)?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-15 21:29
    PS! Ursäkta för stavfel här och där i texten. Jag känner mig ledsen och hade svårt att tänka klart. Sen vet jag inte än hur jag kan korrigera texten efter att jag har postat denna.

    Det är inte min man som varit fysiskt våldsam mot mig. Klumpigt uttryckt. Med att "kasta saker" mot mig menar jag att kasta med ord. Jag kände inte igen honom när han sade att jag ser alla som fiender och att alla bli osams på grund av mig. Vi har inga gemensamma vänner och jag jobbar på sunda relationer med mina.

    Min man och hans ex-fru gick i samförstånd skilda vägar och har sedan dess "diplomatisk bra" kontakt för sonens skull. Sonen är 20+ och har för första gången ett eget bostad.

    Nu kommer sonens mor få komma till sommarstället när hon vill. Med eller utan son. Och jag vet inte hur jag ska hantera detta.
  • Svar på tråden Ex-frun får bo i vårt sommarställe när hon vill.
  • Påven Johanna

    Vi lånar ut både bil och lantställe till min mans ex-fru. Det har jag aldrig sett som något märkligt. 

    Men jag är säker på att du kommer att kunna håva in 1300 inlägg som talar om för dig hur rätt du har.

  • Anonym (Olika)

    Jag tycker nog det största problemet är att du inte räknas med på samma villkor som de andra. Exfrun ska inte ha en talan om ERT hus, inte ens sonen eg, men det är ju mer förståeligt att man vill det och att man gärna låter honom vara där.

    Men, för att nu tala om just sommarhuset. Äger ni det ihop? Om inte så har han lite mer att säga till om tycker jag, men vanligt hyfs anser jag att det är om man frågar den man påstår sig älska.
    Om exfrun är den som ska diktera kan han gå tillbaka till henne.

    Äger NI det tillsammans är det hemfridsbrott om hon är där oinbjuden. Dvs om du säger nej. Det räcker med att en säger nej nämligen.

  • Miloue

    Tackar för ditt ärliga svar.


    Jag äger inte huset juridiskt sett. Min man köpte det efter att vi gift oss. Jag bidrar till huset så gott jag kan, exempelvis köper saker och lägger ned min arbetskraft och lite pengar på renoveringen och på att hjälpa min man med trädgården.


    Jag är inte den som tänker "mitt" och "ditt" i ett förhållande och när jag i framtiden kommer tjäna mer än min man så tänker jag ändå se till att han har det bra om jag skulle "gå vidare".


    Ja, problemet är att jag inte räknas på samma sätt. Jag har nog bidragit till detta själv. Jag har inte vågat säga ifrån under alla dessa år.


    Jag var tvungen att säga "ja" till att kvinnan får bo på vårt sommarställe eftersom min man sade att han annars inte kan fortsätta vårt förhållande om jag "ska vara så negativ varje gång sonen vill ta med mamman". Han kan inte säga nej till sonen för det vore inhumant att göra. "DET ÄR JU MIN SON!" sade han.


    Det känns som att min man nu ser mig som en människa som söker konflikter, en kvinna som ser alla som tjuvar som kommer till huset för att kanske ta något, vilket saknar substans. Jag känner mig befläckad med hans anklagelser, som en person som har dömts för ett brott som jag inte har begått. Min älskade man talar nu som en främling. Jag har en sådan smärta inom mig att jag inte riktigt vet hur jag ska hantera, än. Jag har för första gången tappat lusten att vara fysisk nära min man. Det gör ont att se honom, och gör ont att vara ifrån honom. Jag älskar honom förstås fortfarande väldigt mycket, människan och inte hans ord och handlingar. Min dröm om en fridfull familj med honom känns aldrig ha börjat. Det har alltid varit jag, han och andra människor med i vår lägenhet och i huset.


    Jag måste nog skaffa mig ett eget ställe, dit han eventuellt får komma någon gång om han vill.


     


     

  • VIDE MI

    Nej du är inte fånig. Inte sjutton skulle min mans ex få bo i vårt hus! No, no! Ingen av mina gamla ex heller för den delen, det känns som du blir väldigt överkörd och att exet har mer än lite problem med vart vanliga sociala gränser går. Bara för att någon annan har skrivit att de tycker det är ok så är ju inte situationerna i familjerna samma, om alla tycker det är roligt att ha ex boende så är det super, men om man är oense och är tydlig med att man inte vill så är det ju att bli totalt överkörd. Herregud, föreslå att ett ex till sej lånar er stuga för att bo där, kanske med dej så får du se om svaret blir självklart. Jag tror att många pappor har lite svårt att sätta gränser pga osäkerhet i papparollen vilket ger en gränsöverträdande exfru. Skyll inte på exet bara, det är di.n man som har problem tror jag. Det brukar vara så när ex och bonusar hamnar i bråk.

  • Anonym (Olika)

    Ja, skaffa dig ett eget ställe, det låter bäst. Som jag skrivit i så många trådar om detta med bonusfamiljer; de största bovarna till att det går åt helvete är männen som mjäkar med sina ex eller med sin nya.

    Däremot så är stället ditt lika mycket som hans även juridiskt om ni inte skrivit avtal om annat eftersom det är köpt EFTER att ni gift er.

    Begär bodelning inom äktenskap (då får han köpa ut dig) så kan du köpa dig något eget och så är ni särbos istället. Eller så skiljer du dig om han inte vill gå med till samtalsterapeut så ni kan reda ut detta.

  • VIDE MI

    Sedan är inte alla ex lika heller måste jag tillägga. Din mans ex är gränsöverträdande och står framför näsan på dej och planerar hur sonen ska möblera erat hem när han tar över det. Om hon hade varit trevlig och inte sagt sådana saker och inte heller ignorerat dej så hade saken varit annan. Endel ex är ju jätte trevliga och hälsar, pratar och har inget behov att försöka mäta sig eller är svartsjuka, gör inga påhopp eller försöker blanda in barnen i ev tvister. Då är ju livet enklare.

  • Miloue
    VIDE MI skrev 2014-11-15 22:32:14 följande:

    Nej du är inte fånig. Inte sjutton skulle min mans ex få bo i vårt hus! No, no! Ingen av mina gamla ex heller för den delen, det känns som du blir väldigt överkörd och att exet har mer än lite problem med vart vanliga sociala gränser går. Bara för att någon annan har skrivit att de tycker det är ok så är ju inte situationerna i familjerna samma, om alla tycker det är roligt att ha ex boende så är det super, men om man är oense och är tydlig med att man inte vill så är det ju att bli totalt överkörd. Herregud, föreslå att ett ex till sej lånar er stuga för att bo där, kanske med dej så får du se om svaret blir självklart. Jag tror att många pappor har lite svårt att sätta gränser pga osäkerhet i papparollen vilket ger en gränsöverträdande exfru. Skyll inte på exet bara, det är di.n man som har problem tror jag. Det brukar vara så när ex och bonusar hamnar i bråk.


    Tack! Jag har egentligen också känt på samma sätt: om jag haft öppen kommunikation med pojkens mamma och känt mig bekväm med hennes sällskap så skulle det inte vara något problem! Jag känner mig INTE bekväm med hennes sällskap trots att jag försökt. Jag känner mig väldigt spänd.


    Tack! Då vet jag att jag inte ska hänga upp mig på mamman utan fundera på vilket problem min man har och vad jag kan göra åt det. Det blir svårt att inse min man att han har ett problem. Han tycker att det är JAG som har det.

  • Miloue
    Anonym (Olika) skrev 2014-11-15 22:34:31 följande:

    Ja, skaffa dig ett eget ställe, det låter bäst. Som jag skrivit i så många trådar om detta med bonusfamiljer; de största bovarna till att det går åt helvete är männen som mjäkar med sina ex eller med sin nya.

    Däremot så är stället ditt lika mycket som hans även juridiskt om ni inte skrivit avtal om annat eftersom det är köpt EFTER att ni gift er.

    Begär bodelning inom äktenskap (då får han köpa ut dig) så kan du köpa dig något eget och så är ni särbos istället. Eller så skiljer du dig om han inte vill gå med till samtalsterapeut så ni kan reda ut detta.


    Tack snälla för ditt råd. Men det skulle kännas som att ta något ifrån min man om jag skulle begära en bodelning. Jag kan bara inte göra det. Om jag skulle lämna honom skulle jag inte begära en krona trots att jag det kanske är värt en del pengar och jag har laglig rätt till hälften. Huset som han köpte av mäklaren tillhörde hans släkt i flera generationer (huset ville dödsboet inte sälja till oss eftersom de velat få ut högt pris på marknaden). Han köpte det för dyrt tycker jag. Vi jobbar med det och det kostar mer än det smakar. Min man drömmer om att hans son ska få komma dit varje sommar med sin familj och han tillåter att mina syskonbarn ska få komma dit när de är större. Om jag begär bodelning så kommer min man säkert se mig som en hemsk människa, och det mest smärtsamma är att bli anklagad för sådan av den man man älskar mest i hela världen.
  • Anonym (Anna)

    Jag undrar hur sonen hade reagerat om hans pappa säger att han inte får komma dit med sin morsa?


    Är det så svårt att ta hänsyn till sin fru om man nu värderar henne lika högt som sin son? Sonen kan bo i huset och morsan kan ta ett hotellrum, tycker jag.


    Jag får en känsla av att pappan tycker att det blir pinsamt att till sonen säga att det inte går att gästa de bägge för då får pappan kanske följdfrågor. Han får kanske förklara att hans fru inte vill och då kanske sonens relation till hans fru blir infekterad. Det kan också vara så att han inte vågar säga ifrån till sonen rädd att tappa kontakt med honom. Hur kan rädslan för att förlora kontakt med ett barn väga mer än den relation man har med sin fru/man? Varför tror folk att de tappar kontakt med sina barn efter en skiljsmässa? Det är ju kvalitet i umgänge som räknas, inte hur många gånger de ses. Att vara osams är friskt om det leder till att man lär sig något av detta.


    Det är inte värt att en kvinna ska lida när hon känner sig förbisett i ett förhållande till priset av att andra har roligt. Jag hade nog lämnat mannen för att sen avgöra hur jag vill ha det.


    Frågan är om du ska kontakta sonen eller mamman och berätta att du inte vill att de kommer ned? Det kanske är att gå för långt och uppröra mannen eftersom vad jag förstått måste han redan ha sagt att det är ok för sonen och mamma att komma.


    Hur ska du kunna fortsätta leva med din man när du vet att exet får bo på ert ställe trots att du inte vill det?


    Nej, det är inte bra att ena halvan mår så pass dåligt och den andra skiter i det.


     


     

  • Anonym (Olika)
    Miloue skrev 2014-11-15 23:05:58 följande:
    Tack snälla för ditt råd. Men det skulle kännas som att ta något ifrån min man om jag skulle begära en bodelning. Jag kan bara inte göra det. Om jag skulle lämna honom skulle jag inte begära en krona trots att jag det kanske är värt en del pengar och jag har laglig rätt till hälften. Huset som han köpte av mäklaren tillhörde hans släkt i flera generationer (huset ville dödsboet inte sälja till oss eftersom de velat få ut högt pris på marknaden). Han köpte det för dyrt tycker jag. Vi jobbar med det och det kostar mer än det smakar. Min man drömmer om att hans son ska få komma dit varje sommar med sin familj och han tillåter att mina syskonbarn ska få komma dit när de är större. Om jag begär bodelning så kommer min man säkert se mig som en hemsk människa, och det mest smärtsamma är att bli anklagad för sådan av den man man älskar mest i hela världen.
    Frågan är: på vilken plats kommer du på hans 'älska'lista?
Svar på tråden Ex-frun får bo i vårt sommarställe när hon vill.