• sötare

    Reklamera en utbildning?

    Hej!
    Fick precis reda på av en kompis att hennes utbildning var nedlagd mitt i terminen. Hon skulle ta examen nu till sommaren, men fick inte chans till det då de som sagt la ned den mitt i terminen . Detta beslut togs av kommunen där hon läser.  Min kompis har investerat tid och pengar i denna utbildning och så gör de så är inte det fel?
    Min utbildning ska också läggas ned men min klass är den sista klassen som då får läsa klart , de tar bara inte in nya ansökningar .
    Så kan man reklamera en utbildning ? 

  • Svar på tråden Reklamera en utbildning?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

    Är det för att de inte uppfyller kraven så är det förmodligen möjligt att ta poängen i en annan kommun. När det handlar om en kommunal utbildning (komvux?) så är det ju inte heller fråga om en regelrätt examen med allt vad det innebär formellt utan om att man läst vissa kurser.


    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • sötare
    Griseknoen35 skrev 2013-04-04 16:03:02 följande:
    Fy tusan vad elakt. Vad var det för utbildning? Var CSN inblandat?
    japp csn var inblandat 
  • Jättekul

    Men om det är komvux borde hon ha blivit hänvisad till en annan skola av kommunen. Jag antar att det var ett av alla privata skolor som komvux har köpt upp kurser hos. Nu har inte den här skolan troligtvis uppnått målen pga troligtvis massiv kritik från skolverket.

  • sötare
    Jättekul skrev 2013-04-04 16:16:24 följande:
    Men om det är komvux borde hon ha blivit hänvisad till en annan skola av kommunen. Jag antar att det var ett av alla privata skolor som komvux har köpt upp kurser hos. Nu har inte den här skolan troligtvis uppnått målen pga troligtvis massiv kritik från skolverket.
    Men det är väl ändå fel att avsluta den mitt i , de skulle ju fått läsa terminen slut , är ju inte så lång tid kvar och hon skulle ta examen 
  • Jättekul
    sötare skrev 2013-04-04 16:22:08 följande:
    Men det är väl ändå fel att avsluta den mitt i , de skulle ju fått läsa terminen slut , är ju inte så lång tid kvar och hon skulle ta examen 
    Vilken kommun handlar det om? Hon måste ändå ha fått information av kommunen var hon kan läsa vidare dvs ev distans så hon får betyg på kurserna. Det är kommunen hon ska höra av sig till inte skolan ifråga som kanske har fått lägga ned sin verksamhet omedelbart.
  • sötare
    Jättekul skrev 2013-04-04 16:24:31 följande:
    Vilken kommun handlar det om? Hon måste ändå ha fått information av kommunen var hon kan läsa vidare dvs ev distans så hon får betyg på kurserna. Det är kommunen hon ska höra av sig till inte skolan ifråga som kanske har fått lägga ned sin verksamhet omedelbart.
    Jo det har hon säkert och jag har sagt till hene olika valmöjligheter men hon säger att hon inte orkar mer och det e ju då helt upp till henne själv.
    Det var bara mest mina egna tankar som klurade i mitt huvud Glad 
    Men om vi nu bortser från min kompis . Vi bara säger helt hypotetiskt :
    Om man går en utbildning som man kämpat för att komma in på men den inte håller vad den har lovat och man har gått till läraren, man har gått till skolan och gjort allt rätt finns det då något annat sätt som man kan reklamera den på ?  Kan man gå till Allmänna reklamationsnämnden eller vart vänder man sig ?  
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    sötare skrev 2013-04-04 16:57:38 följande:
    Jo det har hon säkert och jag har sagt till hene olika valmöjligheter men hon säger att hon inte orkar mer och det e ju då helt upp till henne själv.
    Det var bara mest mina egna tankar som klurade i mitt huvud Glad 
    Men om vi nu bortser från min kompis . Vi bara säger helt hypotetiskt :
    Om man går en utbildning som man kämpat för att komma in på men den inte håller vad den har lovat och man har gått till läraren, man har gått till skolan och gjort allt rätt finns det då något annat sätt som man kan reklamera den på ?  Kan man gå till Allmänna reklamationsnämnden eller vart vänder man sig ?  
    Exakt vad menar du med reklamera?

    Reklamation i den traditionella (och juridiska) meningen är inte aktuell, en utbildning är inte en tjänst eller en vara man köper. Så nej, man kan knappast vända sig till allmänna reklamationsnämnden.

    Men det finns säkert vägar att gå, Skolverket är nog en bra början.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • sötare
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-04-04 17:01:58 följande:
    Exakt vad menar du med reklamera?

    Reklamation i den traditionella (och juridiska) meningen är inte aktuell, en utbildning är inte en tjänst eller en vara man köper. Så nej, man kan knappast vända sig till allmänna reklamationsnämnden.

    Men det finns säkert vägar att gå, Skolverket är nog en bra början.
    det e just det jag funderar lite på kan man reklamera det som en vara och jo visst kan man nog reklamera men på et t annat sätt som du skriver :)
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    sötare skrev 2013-04-04 17:09:11 följande:
    det e just det jag funderar lite på kan man reklamera det som en vara och jo visst kan man nog reklamera men på et t annat sätt som du skriver :)
    Hur menar du egentligen med reklamera? Vad är slutmålet för en sådan reklamation?

    Att få tillbaka pengar är ju förstås uteslutet när man inte betalat för utbildningen. Det man kan satsa på är att få utbildningen avklarad på annan ort/annan skola. Men det är ju inte direkt en reklamation precis som ett överklagande inte är en reklamation.

    Men det är nog det man får satsa på, att kräva att huvudmannen (kommunen) ordnar så att man kan gå klart utbildningen. Jag vet inte hur det ser ut med lagar och regler men det är inte orimligt att huvudmannen har en skyldighet att se till så att eleven kan avsluta sin utbildning när den är utbildad, om förändringen ligger hos huvudmannen. Den saken borde vara lätt att kolla upp.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Lilia

    Om hon har betalat pengar för själva kursen (alltså inte litteraturen utan en kursavgift) så borde hon kunna få tillbaka delar av den avgiften. Det lättaste är att först prata med den som är ansvarig och ta det därifrån. Har företaget som håller i kursen gått i konkurs så blir det svårare.

  • Jättekul
    Lilia skrev 2013-04-04 17:17:54 följande:
    Om hon har betalat pengar för själva kursen (alltså inte litteraturen utan en kursavgift) så borde hon kunna få tillbaka delar av den avgiften. Det lättaste är att först prata med den som är ansvarig och ta det därifrån. Har företaget som håller i kursen gått i konkurs så blir det svårare.
    Beslutet att lägga ned kursen togs av kommunen så det är troligtvis en upphandlad kurs (usk-utbildning) hos en av alla dessa som ger kurser till blivande undersköterskor.  Finns få skolor i det här landet som man betalar för. De enda som man har möjlighet att låna till via CSN är väl Berghs och ett par till. Jag har dock aldrig hört privata skolor som ej är upphandlade av kommunen som köps privat av den studerande.
  • Jättekul
    Jättekul skrev 2013-04-04 17:22:39 följande:
    Beslutet att lägga ned kursen togs av kommunen så det är troligtvis en upphandlad kurs (usk-utbildning) hos en av alla dessa som ger kurser till blivande undersköterskor.  Finns få skolor i det här landet som man betalar för. De enda som man har möjlighet att låna till via CSN är väl Berghs och ett par till. Jag har dock aldrig hört privata skolor som ej är upphandlade av kommunen som köps privat av den studerande.
    Oj, tappade några ord i sista meningen.....och som studerar till undersköterska.
  • mammatill6
    sötare skrev 2013-04-04 16:57:38 följande:
    Jo det har hon säkert och jag har sagt till hene olika valmöjligheter men hon säger att hon inte orkar mer och det e ju då helt upp till henne själv.
    Det var bara mest mina egna tankar som klurade i mitt huvud Glad 
    Men om vi nu bortser från min kompis . Vi bara säger helt hypotetiskt :
    Om man går en utbildning som man kämpat för att komma in på men den inte håller vad den har lovat och man har gått till läraren, man har gått till skolan och gjort allt rätt finns det då något annat sätt som man kan reklamera den på ?  Kan man gå till Allmänna reklamationsnämnden eller vart vänder man sig ?  
    fast vad d tänker du ska hända av att reklamera en utbildning som läggs ner? Om hon inte betalat utbildningen ur egen ficka? Hon har ju möjlighet att läsa klart det som krävs på en annan skola? 
Svar på tråden Reklamera en utbildning?